Siirry sisältöön

Koulutuskeskus JEDUn ajoneuvo- ja logistiikka-alan opiskelevat pääsevät työskentelemään enenevissä määrin sähköisten kulkuneuvojen parissa. Viime vuoden lopussa päättyneen SÄLLI-investointihankkeen myötä JEDUn opetuskäyttöön hankittiin kaksi sähköautoa, -paku ja -rekka.

Kulkuneuvoista sähköpaku ja -rekka ovat välillä myös Postin, DB Schenkerin, Oulun Autokuljetus Oy:n ja J. Tiainen Oy:n käytössä. Kuljetusliikkeet testaavat vuoteen 2026 kestävän mittaushankkeen aikana, miten hyvin sähköiset kulkuneuvot soveltuvat Pohjois-Suomessa kuljetus- ja jakelutehtäviin.

Liikenteen sähköistyminen vaikuttaa myös ajoneuvo- ja logistiikka-alan opetukseen.

Sähköauto löytyy nyt sekä JEDUn Nivalan että Haapaveden yksikön ajoneuvoalan opetuskäytöstä. Autot ovat myös JEDUn henkilöstöllä työkäytössä, joten tien päällä voi nähdä esimerkiksi opettajia ajamassa sähköautolla opiskelijoiden työssäoppimispaikoille.

– Ajoneuvoalan opiskelijat pystyvät harjoittelemaan sähköautojen huoltamista ja diagnosointia. Uuden kaluston myötä JEDUssa voi opiskella automekaanikon lisäksi diagnoosimekaanikoksi, joka on erikoistunut nimenomaan sähköautojen huoltamiseen, kertoo Nivalan yksikön koulutuspäällikkö Mika Lukkarinen.

Logistiikka-alan opiskelijat puolestaan pääsevät harjoittelemaan sähköpakun ja -rekan käsittelyä. Sähkörekkoja ei aivan joka pitäjässä vielä ole, sillä Suomesta sähkörekkoja löytyy yhteensä kolme. Lukkarinen kertoo, että raskaan kaluston käyttö helpottuu koko ajan, kun latauspaikkoja tipahtelee lisää ympäri Suomen.

– Meillä on käytössä oma latausasema, jota pystymme siirtelemään tarpeen mukaan paikasta toiseen. Nivalassa sähkörekkaa pystyy lataamaan esimerkiksi K-Supermarketin pihassa ja Ylivieskasta löytyy useampikin latauspiste, missä on mahdollista ladata isolla teholla.

Entä kauanko sähkörekalla pystyy ajamaan yhdellä latauksella ja kauanko lataus ottaa aikaa, jos lähdetään lataamaan tyhjää akkua täyteen?

– Meidän sähkörekalla pystyy täydellä akulla ajamaan täydellä kuormalla 300 kilometriä. Jos on pakkasta, niin matka on lyhyempi. Kun ei ole kuormaa, niin tästä ajaa helposti, vaikka Nivalasta Pieksämäelle ja takaisin, eikä akku ole läheskään tyhjä sen jälkeen. Lataus kestää vähintään kolme tuntia, jos tyhjän sähkörekan akun lataa täyteen.