Päivi Lakso
Opinto-ohjaaja
Nivala
Sähköasentaja osaa tehdä asuin-, liike-, toimisto-, teollisuus- ja julkisten kiinteistöjen sähköasennuksiin, käyttöön, huoltoon ja kunnossapitoon liittyviä tehtäviä sähköasennusalan standardien ja säädösten mukaan.
Keskeisintä osaamista ovat sähköiseen talotekniikkaan liittyvät sähkö- ja kiinteistöautomaatioasennukset tai sähköverkoston asentamiseen, käyttöön, huoltoon ja kunnossapitoon liittyvät tehtävät sähköverkostoalan standardien ja säädösten mukaan. Sähköasentaja voi saada asennusoikeudet ja perustaa oman sähköliikkeen, kun hän tutkinnon suorittamisen jälkeen hankkii kolmen vuoden työkokemuksen sähköalalta.
Sähköalan ammattilaisia tarvitaan sähkön tuottamisen, jakelun ja siirron sekä sähköasennusten, korjauksen ja huollon tehtävissä. Sähkö- ja automaatioalan ammattilainen asentaa ja huoltaa kiinteistöjen ja laitosten sähkö- ja automaatiojärjestelmiä tai sähköjakeluverkkoja.
Sähköasentajan työtehtäviin voi kuulua rakennusten sähköasennustöiden lisäksi mm. ATK-, antenni-, automaatio-, puhelin-, äänentoisto- ja turvajärjestelmien asennuksia sekä sähköverkkojen rakennus-, kunnossapito- ja huoltotöitä. Työpaikkoja on sähköasennusliikkeissä, sähkölaitoksissa ja sähköverkostoja ylläpitävissä yhtiöissä. Lisäksi töitä on prosessi- ja automaatioteollisuudessa.
Tutkinto tuottaa yleisen kelpoisuuden korkeakouluopintoihin.
Tutkinnon voi suorittaa monimuoto-opintoina Haapavedellä ja Nivalassa.
Seuraava koulutus alkaa syksyllä 2025 Haapavedellä ja tammikuussa 2026 Nivalassa. Koulutus käynnistyy ilmoitettuna ajankohtana, kun tarvittava ryhmäkoko täyttyy.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin.
Lue lisää Evästekäytännöt -sivulta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.