etunimi.sukunimi@jedu.fi
Hankkeen kuvaus
Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen (OPVA) soveltamista ja järjestämismallia tulee yhtenäistää valtakunnallisesti. Nykyisellään OPVAn vaihtelevuus ei vastaa sille asetettua alkuperäistä tavoitetta tarjota ammatillisten opintojen aloittamis- ja suorittamismahdollisuus myös opiskelijoille, joilla on puutteita opiskelu- tai perustaidoissa. OPVA-käytäntöjen vaihtelu koulutuksen järjestäjien välillä aiheuttaa merkittävän yhdenvertaisuusongelman, eikä tilannetta paranna se, että OPVA-opintojen toteuttamisen kyselyssä (Taidolla jatkoon -koordinaatiohanke/OPH) niiden nähtiin vastaavan opiskelijoiden tuen tarpeisiin vain keskinkertaisesti.
Tässä hankkeessa koottavat ja laadittavat materiaalit ja mallit sekä koulutuksen järjestäjien henkilöstölle suunnattu kehitettävä koulutuskokonaisuus yhtenäistävät OPVA-käytäntöjä merkittävästi ja tarjoavat entistä useammalle väylän toisen asteen ammatillisiin opintoihin ja tutkinnon suorittamiseen.
Tavoitteet
– Hankkeen tavoitteena on kehittää laajan ammatillisen koulutuksen järjestäjien verkoston voimin ammatillisen koulutuksen järjestäjille opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen koulutuskokonaisuus. Koulutuksen tavoitteena on OPVA-opintojen järjestämisen parhaiden käytäntöjen levittäminen, korkealaatuisten ja laajaan käyttöön soveltuvien opiskelumateriaalien ja toimintamallien laatiminen sekä koulutuksen järjestäjien henkilöstön osaamisen kasvattaminen. Koulutuskokonaisuudensisällöt tukevat hakuilmoituksessa esitettyjen tavoitteiden mukaisesti opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioimista, ja niissä hyödynnetään jo mm. Opiskelijoiden perustaitojen ja jatko-opintovalmiuksien vahvistaminen -valtionavustushankkeiden tuloksia.
– Hanke tähtää pysyvään muutokseen ammatillisen koulutuksen järjestäjien toiminnassa sekä siihen, että OPVAn soveltaminen yhtenäistyy ja mahdollisimman monelle tarjoutuu mahdollisuus toisen asteen opintoihin ja tutkinnonsuorittamiseen.
Tulokset
– Hankkeen alkuvaiheessa tehtävän kyselyn ja teemaryhmien varhaisen toiminnan perusteella saadaan kuvaus OPVAn nykyisestä roolista osana ammatillista koulutusta, ja koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää kuvausta osana omienprosessiensa päivittämistä ja kehittämistä.
– Hankkeen toiminnan lopputuloksena OPVA-opintojen toteuttaminen yhtenäistyy valtakunnallisesti, ja toteutusten tarjonnassa yhdenvertaisuus paranee olennaisesti.
– Ohjaus- ja opetushenkilöstönosaaminen ja tietoisuus OPVAsta osana opiskelijalle tarjottavia tukitoimia on vahvistunut.
– Opiskelijoiden kieli-, digi- sekä matemaattisten perustaitojen ja ammatillisten työelämävalmiuksien rakentaminen tapahtuu entistä paremmin yksilöllisistä tarpeista lähtien. Näihin liittyvää selkokielistä materiaalia on tarjolla aiempaa kattavammin, ja myös työelämän ja työpaikkaohjaajien kyky tukea opiskelijoiden kielenoppimista on parantunut. Opiskelijat osaavat myös hyödyntää OPVAa osana oman osaamisen hankkimista.
Kohderyhmät
– Ammatillisen koulutuksen järjestäjien opetus- ja ohjaushenkilöstö
Yhteistyökumppanit
– Turun kaupunki, päätoteuttaja
– Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
– Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä / Saimaan ammattiopisto Sampo
– Etelä-Savon Koulutus Oy
– Helsingin kaupunki/Stadin AO
– Helsingin Maalariammattikoulu
– Hyria koulutus Oy
– Hämeen ammatti-instituutti Oy
– Itä-Savon koulutuskuntayhtymä
– Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU
– Jyväskylän kristillinen opisto
– Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos/Kainuun ammattiopisto
– Kanneljärven Opisto
– Karstulan Evankelinen Opisto
– Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia
– Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymä KPEDU
– Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
– Kirkkopalvelut ry
– Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä
– Koulutuskeskus Salpaus – kuntayhtymä
– Koulutuskuntayhtymä Brahe
– Koulutuskuntayhtymä OSAO
– Koulutuskuntayhtymä Tavastia
– Kouvolan Ammattiopisto Oy, Eduko
– KSAK Oy / Koillis-Suomen Aikuiskoulutus
– Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä
– Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä
– Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
– Länsirannikon koulutus Oy WinNova
– Marttayhdistysten liitto ry / Oulun Palvelualan Opisto
– Peimarin koulutuskuntayhtymä / Ammattiopisto Livia
– Perho Liiketalousopisto Oy
– Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riveria
– Pohjois-Suomen Koulutuskeskussäätiö sr
– Raahen Porvari- ja Kauppakoulu
– Raision seudun koulutuskuntayhtymä
– Raudaskylän Kristillinen Opisto
– Salon seudun koulutuskuntayhtymä
– SASKY koulutuskuntayhtymä
– Satakunnan koulutuskuntayhtymä, Sataedu
– Savon koulutuskuntayhtymä
– Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu
– Suomen Diakoniaopisto
– Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
– Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab (Prakticum)
– Taitotalo
– Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr
– Tampereen kaupunki/Tampereen seudun ammattiopisto, Tredu
– Tohtori Matthias Ingmanin säätiö
– Turun aikuiskoulutussäätiö/Turun AKK
– Työtehoseura ry
– Vaasan kaupunki / Vamia
– Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä
– Vantaan kaupunki, Vantaan ammattiopisto Varia
– Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä
– Yrkesakademin i Österbotten
– Äänekosken ammatillisen koulutuksen ky / POKE
– Haapaveden Opisto
– Rovalan Setlementti ry
Hankkeen budjetti
68 000 euroa, rahoitus: 100% OKM