Arto Huuskonen
Koulutusjohtaja
Vankilakoulutus
Tiedon tuotantoon liittyvät prosessit
Tiedon hyödyntäminen tuloksellisessa ja vaikuttavassa ammatillisen koulutuksen johtamisessa edellyttää koulutuksen järjestäjän johdolta osaamista sekä kykyä tuottaa ja hyödyntää tietoa johtamisessa monipuolisesti. Keskeisten kansallisten palveluiden, kuten eHOKSin ja valtakunnallisten opinto- ja tutkintorekisterien, sisällöt osoittavat puutteita tietojen kattavuudessa ja laadussa. Vuonna 2021 toteutetun digitalisaation kyvykkyyskyselynpohjalta voidaan todeta ammatillisen koulutuksen järjestäjillä olevan puutteita tietojohtamisessa.
Avustuksen keskeisinä tavoitteina on parantaa tiedon tuotantoon liittyviä prosesseja, niiden mittaamista ja arvioimista, tiedon analysointiin liittyviä kyvykkyyksiä sekä kansallisten indikaattori- ja tilastotietoihin liittyvää määrittelyä, kehittämistä ja hyödyntämistä ammatillisen koulutuksen järjestämisessä. Hanke toteutetaan kattavana valtakunnallisenaverkostohankkeena, jonka osallistujat ovat tunnistaneet nämä kehittämistarpeet.
– Parantaa koulutuksen järjestäjien tietotuotannon prosesseja (prosessien mittaaminen, arviointi ja kehittäminen)
– Parantaa koulutuksen järjestäjien tiedon analysointikykyjä sekä kykyä käyttää tietoa päätöksenteon tukena => Tieto omasta toiminnasta => Vertailu kansallisiin verrokkeihin
– Parantaa koulutuksenjärjestäjien kansallisia indikaattori- ja tilastotietoja hyödyntävien ratkaisujen käyttöä operatiivisentoiminnan ja kehittämisen tukena=> Koski ja Vipunen
– Lisätä tieto-ohjautuvaa toimintakulttuuria koulutuksenjärjestäjien organisaatioissa eri tasoilla ja kehittää henkilöstönosaamista tietojohtamisen alueella
– Valtakunnallisissa palveluissa ja tietovarannoissa (esim. eHOKS, valtakunnallinen opinto- ja tutkintorekisteri, opiskelija- ja työelämäpalaute) oleva tiedon laatu on parantunut
– eHOKS-tietosisältö on kattavaa, ajantasaista ja virheetöntä
– Tiedon tuotantoon liittyvät prosessit, niiden mittaaminen ja arvioiminen sekä tiedon analysointiin ja hyödyntämiseen liittyvät kyvykkyydet ovat kehittyneet
– Ammatillisen koulutuksen järjestäjät ymmärtävät ja osaavat hyödyntää kansallista indikaattori- ja tilastotietoa (mm. eHOKS, Koski, opiskelija- ja työelämäpalaute, Vipunen) oman toiminnan suunnittelun, kehittämisen ja johtamisen tukena
– Uusia yhteisesti suunniteltuja ja kehitettyjä kansallisia mittareita ja indikaattoreita on otettu käyttöön
– Luotu tietojohtamisen toimintamalli, joka tukee koulutuksen järjestäjien johtoa digitaalisten sisältöjen hyödyntämisessä toiminnan arvioinnissa ja vaikuttavuuden lisäämisessä
– Tietojohtamisen toimintamalli otettu käyttöön
– Ammatillisen koulutuksen järjestäjät
– Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, päätoteuttaja
– AhlmanEdu, Axxell Utbildining Ab, Careeria, Eduko, Esedu, Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Saimaan ammattiopisto Sampo, Haapaveden Opisto, Helsingin Maalariammattikoulu, Helsinki Business College Oy, Hengitysliitto ry / Ammattiopisto Luovi, Hyria koulutus Oy, Hämeen ammatti-instituutti Oy, Itä-Savon koulutuskuntayhtymä, Ammattiopisto Samiedu, Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU, Jyväskylän kristillinen opisto, Jyväskylän palvelualan opisto/Jyväskylän Talouskouluyhdistys Ry., Kainuun ammattiopisto, Kalajoen Kristillinen Opisto, Kankaanpään opisto, Keski-uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Kiinteistöalan koulutussäätiö KIINKO, Kiipulan ammattiopisto, Kirkkopalvelut ry /STEP-koulutus, Koillis-Suomen aikuiskoulutus KSAK, Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä, Koulutuskeskus Brahe, Koulutuskeskus Salpaus, KPEDU Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä, KSAK Oy / Koillis-Suomen Aikuiskoulutus, Lappia, Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Luksia, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Mercuria kauppaoppilaitos Oy, Optima, OSAO, Oulun palvelualan opisto, Peimarin koulutuskuntayhtymä /Ammattiopisto Livia, Perho Liiketalousopisto Oy, Peräpohjolan Opisto, Pohjois-Satakunnan kansanopiston kannatusyhdistys ry., Pohjois-Savon kansanopistoseura ry, Pohjois-Suomen Koulutuskeskussäätiö sr/PSK-Aikuisopisto, Pop & Jazz Konservatorio, RASEKO / Raision seudun koulutuskuntayhtymä Rateko, Riveria, Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU, SASKY, Sataedu, Savon koulutuskuntayhtymä SAKKY, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä SEDU, SSKY, Stadin AO, Suomen Urheiluopisto, Suomen Yrittäjäopisto, Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab (Prakticum)
– Sykli Suomen ympäristöopisto, TAKK / Tampereen aikuiskoulutuskeskus, Tampereen seudun ammattiopisto, Tredu, Tavastia, Tohtori Matthias Ingmanin säätiö/ Ingmanedu kulttuurialan ammattiopisto, TTS Työtehoseura, Turun AKK, Turun ammatti-instituutti, Turun ammattiopistosäätiö, VAAO, Vamia, Vantaan ammattiopisto Varia, Varala, Yrkesakademin, YSAO / Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä, Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi, Tanhuvaaran opisto
68 000 euroa, rahoitus: 100% OKM
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin.
Lue lisää Evästekäytännöt -sivulta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.