Terhi Vääräkoski
Opinto-ohjaaja
Ylivieska
Nuoret – Osaamisprofiili – Tekoäly – Työelämätietoisuus
Nuorten työnhakijoiden kohdalla on noussut aiempaa enemmän esille, etteivät nuoret hahmota omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan ja heidän on siksi vaikea hakeutua itselleen soveltuviin töihin. Myös nuorten työelämätietoisuus on heikkoa. Ammatillisissa opinnoissa opiskelevilla nuorilla on havaittu aiempaa enemmän sosiaalisten tilanteiden vaikeutta sekä haastetta tunnistaa omaa osaamistaan, mikä vaikeuttaa nuorten työllistymistä. Nuoret tarvitsevat tukea osaamisprofiilinsa selvittämiseen sekä itselleen sopivan työn hakemiseen.
Hankkeen tavoitteena on tunnistaa nuorten työnhakijoiden osaamisprofiili, hyödyntää tekoälyä osaamisprofiilin kartoituksessa ja työnhaussa, pilotoida tuloksellisia nuorten tarpeisiin vastaavia valmennuskokonaisuuksia ja vahvistaa nuorten työelämä- ja työsopimustietoisuutta. Tavoitteena on, että nuoret työllistyvät avoimille työmarkkinoille tai ohjautuvat jatko-opintoihin, ja hankkeen toteuttajien yhteistyö työllisyysalueen kanssa tiivistyy. Hankkeessa luodaan nuorten työllistämisen palvelumalli työllisyysalueen käyttöön.
Alle 30-vuotiaat nuoret, joilla on vaikeuksia tunnistaa oma osaaminen ja hakea osaamistaan vastaaviin töihin. Nuori voi olla työnhakija tai työtön työnhakija, tai toisen asteen oppilaitoksen viimeisen vuoden opiskelija. Toiminta on maksutonta ja suunnattu Alavieskan, Kalajoen, Merijärven, Nivalan, Sievin ja Ylivieskan asukkaille.
JEDUn osatoteutus 124 423 eur, rahoitus 80% Pohjois-Pohjanmaan ELY ja 20% JEDU
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin.
Lue lisää Evästekäytännöt -sivulta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.