Marko Parhiala
Koulutusjohtaja
Siikalatva
Terveysturvallinen rakentaminen ammatillisessa koulutuksessa hankekumppanimaiden kanssa
Co4Health-hanke edistää terveysturvallista rakentamista ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeessa kehitetään terveyttä edistävää ja ylläpitävää rakentamista, rakennusalan koulutusta, opetusmenetelmiä sekä ekologisia ja taloudellisia rakentamisen ratkaisuja. Hankeverkostossa on mukana ammatillisen koulutuksen toimijoita Saksasta, Puolasta, Belgiasta, Italiasta ja Hollannista.
Hankkeen aikana vaihdetaan hyviä käytäntöjä, menetelmiä ja kokemuksia rakennusalan terveysturvallisesta toiminnasta. Hankkeen aikana kehitetyt toimintatavat ja menetelmät siirtyvät hankekumppanimaiden välillä. Hankkeen aikana järjestetään digitaalisia kansainvälisiä työpajoja, joiden aikana hankekumppanit vaihtavat ideoita ja kokemuksia sekä välittävät hyviä käytäntöjä hankemaiden kesken.
1. Ammatillisen koulutuksen sopeuttaminen muuttuviin työmarkkina- ja pätevyystarpeisiin – uusilla oppimismahdollisuuksilla koulutettaville poikkitieteellisten (asumisen terveys) sekä ammattikohtaisten kompetenssien (esim. uudet rakennusmateriaalit) hankkimiseen rakennusalan osaamisvaatimusten mukaisesti sekä opettajien pätevyyden parantaminen.
2. Vahvistetaan oppilaitosten institutionaalisia valmiuksia (koulutukset tai lisätutkinnot, toimintasuunnitelmat, laadunvarmistus, laitteet, mutta myös osallisuuden, kestävyyden ja digitalisaation horisontaaliset näkökohdat), mukaan lukien moniammatillinen yhteistyö, yhteistyö yritysten kanssa sekä kansainvälinen toiminta.
3. Ammatillisen koulutuksen roolin ja aseman vahvistaminen, puitteiden parantaminen, ammatillisen koulutuksen tuen ja arvostuksen lisääminen.
4. Terveellisen rakentamisen koulutuksen ja opetuksen kehittäminen ja oppimismahdollisuuksien laajentaminen ammatillisessa koulutuksessa. Yhteistyön luominen hankkeen osallistujamaiden ammatillisten oppilaitosten välille.
5. Koulutuskeskus JEDUn tavoitteena on edistää erityisesti puu- ja hirsirakentamiseen liittyvien terveysturvallisesta opetusmenetelmien kehittämistä sekä rakennusmateriaalien kierrätystä ja varastointia.
TOIMENPITEET
Käsitteet ja strategia
1. Selvitys rakennusalan työmarkkinoiden vaatimuksista ja osaamismatriisista
2. Tutkimus materiaaleista ja oppimismenetelmistä rakentamisen ja terveyden aiheena
3. Tutkimus ammatillisen koulutuksen laadunvarmistuksesta, oppimistulosten dokumentoinnista ja sääntelynäkökohdista.
4. Terveellisen rakentamisen ja koulutuksen ja opettajan kompetenssien määrittely
5. Kartoitus ammatillisten oppilaitosten terveellisen rakentamisen valmiuksista
6. Tutkimus osallisuudesta, kestävästä kehityksestä ja kansainvälistymisestä ammatillisissa oppilaitoksissa.
Ratkaisut ja kehittäminen
1. Aiheiden määrittely skenaario-oppimiseen (ala- ja ammattikohtainen, ammatillinen, ammattien välinen toimintatapa)
2. Oppimisskenaarioiden, opetus- ja oppimateriaalien kehittäminen
3. Laadunvarmistusehdotusten laatiminen ja oppimistulosten dokumentointi
4. Opettajankoulutuksen kehittäminen
5. Kehitetään ideoita koulujen toimintasuunnitelmien, siirtomahdollisuuksien ja ehdotusten edelleen kehittämiseksi
6. Ideoiden kehittäminen osallisuuden, kestävyyden ja kansainvälistymisen vahvistamiseksi
Pilotointi, osaamisen siirto ja toimeenpano
1. Strategiat ammatillisen koulutuksen yhteistyölle yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa
2. Oppimisyksiköiden pilotointi ja integrointi koulutusohjelmiin
3. Oppimistulosten dokumentointi, käyttöönotto ja kansallinen yhteistyö
4. Esimerkillinen opettajankoulutus ja koulutusohjelmat
5. Instituutioiden kehittäminen: toimenpiteet valmiuksien kehittämiseksi
6. Osallisuutta, kestävyyttä ja kansainvälistymistä koskevien toimenpiteiden toteutus ammatillisissa oppilaitoksissa
– Rakennusalan koulutuksen hyvät käytännöt leviävät hankemaiden välillä
– Rakennusalan toimijoiden yhteistyö tiivistyy ja asiantuntija- ja opiskelijavaihto käynnistyy maiden välillä
– Löydetään innovatiivisia toimintatapoja ja digitaalisia työkaluja terveysturvalliseen rakentamiseen ja työelämäyhteistyöhön
– Rakentamisen ympäristöystävälliset toimintatavat kehittyvät
– Koulutuksen sopeuttaminen muuttuviin työmarkkinoiden ja pätevyystarpeisiin ja ammattikohtaisten kompetenssien (esim. uudet rakennusmateriaalit) hankkimiseen rakennusalan osaamisvaatimusten mukaisesti sekä opettajien pätevyyden parantaminen ainealueella.
– Vahvistetaan ammatillisten oppilaitosten valmiuksia (kurssit tai lisätutkinnot, koulujen toimintasuunnitelmat, laadunvarmistus, laitteet) mukaan lukien moniammatillinen yhteistyö, yhteistyö yritysten kanssa sekä kansainvälistyminen.
– Ammatillisen koulutuksen roolin ja aseman vahvistaminen, ammatillisen koulutuksen tuen ja arvostuksen lisääminen
– Koulutuskeskus JEDUn rakennusalan opetushenkilökunta
– Rakennusalan yhteistyökumppanit
– Hankekumppanien henkilökunta ja yhteistyökumppanit
– BGZ Berliner Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit mbH, www.bgz-berlin.de(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), hankkeen koordinaattori
– Berufsförderungswerk der bauindustrie Berlin-Brandenburg e.V., kompetenzzentrum fur nachhaltiges Bauen Cottbus, http://www.bfw-bb.de(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
– Politechnica Poznanska (Poznan University of Technology), www.put.poznan.pl(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
– Zezpol szkol Budownictwa Nr 1 (Berufsbildungszentrum fur bautechnik Nr. 1), www.zsb1.poznan.pl(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
– Profesionalna gimnatsija po stroitelstvo, architectura i geodezija Angel Popov (Professional High School of Building , Architecture and Geodesy ”Angel Popov”), www.pgsagapvt.alle.bg(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
– Scuola Costruzioni Vicenza Andrea Palladio (Italia), www.scuolacostruzionivicenza.it(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
– Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä / Vocational Education Centre JEDU, www.jedu.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
41 000 euroa, rahoitus: 100 % Erasmus+
Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat ainoastaan tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai Euroopan koulutuksen ja kulttuurin toimeenpanovirasto (EACEA) kantaa. Euroopan unioni ja EACEA eivät ole vastuussa niistä.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin.
Lue lisää Evästekäytännöt -sivulta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.