Kirsi Peltola
Toimistosihteeri
Nivala
Opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamistoiminnan sekä arjenhallinnan vahvistaminen
Opiskelijoiden hyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta kehitetään eri menetelmiä ja malleja hyödyntäen, ja tehdään yhteistyötä verkoston kumppanioppilaitosten kanssa. Tavoitteena on kokeilla, mallintaa ja juurruttaa uutta toimintaa osaksi oppilaitoksen arkea. Verkoston yhteiset toimenpiteet tehostavat työtä. Keskiössä ovat opiskelijat ja oppiminen. Opiskelijat osallistuvat kehittämiseen ja kokeiluihin. Hankkeen aikana kehitetty toiminta kiinnitetään osaksi JEDUn strategioiden mukaista arkea.
Kehitettävät painopisteet:
1. Opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamistoiminnan vahvistaminen
2. Oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin tukeminen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi
3. Opiskelijoiden arjenhallintataitojen vahvistaminen
4. Hyvinvointijohtamisen kehittäminen
Vahvistaa opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamistoimintaa
– Opiskelijakunta ja tutor-/ hyvinvointitutor toiminta on aktiivista ja systemaattista
– SAKU-toiminta on aktiivista
– Lisätään opiskelijoiden vaikuttamisen tapoja ja mahdollisuuksia JEDUssa
– Opiskelijakunnan tutustumisvierailut verkoston oppilaitoksiin
Tukea oppilaitosyhteisöjen hyvinvointia yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi
– Hyvinvointijaosten toiminta sekä työkykypassin suorittaminen on osa JEDUn perustoimintaa. Mahdollistetaan työkykypassin suorittaminen kaikille opiskelijoille tarvittaessa soveltuvin osin (myös maahanmuuttaja opiskelijoille ja erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille).
– JEDUsta valmistuvilla opiskelijoilla on hyvät perusedellytykset ja taidot huolehtia omasta fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista siirtyessään työelämään.
Opiskelijoiden arjenhallintataitojen vahvistaminen
– Asuntolatoiminta tukee opiskelijoiden arjen- ja elämänhallintaa
– Valmentavan otteen lisääminen asuntolatoiminnassa
– Viihtyisät asuntolat, kerhotoiminta/ yhteiset ruuanlaittoillat ja muu teematoimintaa
Hyvinvointi johtamisen kehittäminen
– Kehitetään ja selkeytetään hyvinvointijohtamisen malli
– Osallistutaan hyvinvointijohtamisen vertaisoppimiseen
Vahvistaa opiskelijoiden osallistumis- ja vaikuttamistoimintaa
– Koulutettu 150 hyvinvointitutoria hankeen aikana. Hyvinvointitutor toiminta on säännöllistä ja toiminta juurtunut Koulutuskeskus JEDUn rakenteisiin. Opiskeli-joita on säännöllisesti mukana koulutuksissa, panostaminen tiedotukseen ja markkinointiin.
– Opiskelijoita on mukana enemmän SAKU-toiminnoissa ja ovat tietoisia osallis-tumismahdollisuuksista sekä hyödyntämisestä opinnoissaan.
– Toiminta on opiskelijalähtöistä ja vuorovaikutteista. Opiskelijat tuntevat opiskelijoiden vaikuttamisen tavat paremmin. Vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa on aktiivista ja opiskelijapalautteen käsittely systemaattista.
– Opiskelijat saavat näkökulmaa muista oppilaitoksista ja vertailutietoa sekä verkostoituvat
– Opiskelijoiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuden ovat lisääntyneet
Tukea oppilaitosyhteisöjen hyvinvointia yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi
– Hyvinvointijaokset kokoontuvat säännöllisesti ja toiminta on juurtunut JEDUn rakenteisiin.
– Koulutetaan hankkeessa 9 työkykypassimentoria, jokaisessa toimipisteessä toi-mii vähintään yksi mentori. Työkykypassi on juurtunut osaksi JEDUn suunnitelmallista toimintaa ja sitä hyödynnetään tasalaatuisesti (myös ammattitutkinnot ja maahanmuuttajaopiskelijat sekä erityisopiskelijat soveltuvin osin)
– Opiskelijat huolehtivat omasta hyvinvoinnista jo opintojen aikana. JEDUsta valmistuvilla opiskelijoilla on hyvät perusedellytykset ja taidot huolehtia omasta fyysisetä ja psyykkisestä hyvinvoinnista siirtyessään työelämään.
Opiskelijoiden arjenhallintataitojen vahvistaminen
– Opiskelijoiden arjen– ja elämänhallintataidot sekä osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuden ovat lisääntyneet.
– Vakiinnutetaan erilaisia toimintamalleja ja työkaluja arjenhallintataitojen vahvistamiseen
– Asuntolatutorit voivat hyödyntää opinnoissa toimintaa, saavat osaamispisteitä ja verkostoituvat tutustumisvierailujen aikana.
Hyvinvointijohtamisen kehittäminen
– Johdon ja esihenkilöiden hyvinvointijohtamisosaaminen on lisääntynyt.
– Hyvinvointijohtaminen on suunniteltua toimintaa, jossa on mukana opiskelijat ja henkilöstö.
– Hyvinvointijohtamisen/ hyvinvoinnin sähköinen vuosikello edistää toiminnan jatkuvuutta.
• Koulutuskeskus JEDUn opiskelijat
• Koulutuskeskus JEDUn henkilöstö
Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry koordinoi hanketta.
Hankeverkostossa ovat mukana Koulutuskeskus JEDUn lisäksi Ahlmanin koulutus Säätiö, Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Jyväskylän kristillisen opiston säätiö, Jyväskylän Talouskouluyhdistys Ry, Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymä, Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä, Koulutuskeskus Salpaus, Koulutuskuntayhtymä OSAO, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä, SASKY koulutuskuntayhtymä, Savon koulutuskuntayhtymä, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä, Varalan Säätiö ja Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä
63 300 euroa, rahoitus: 75 % OPH, 25 % JEDU
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin.
Lue lisää Evästekäytännöt -sivulta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.