Mika Lukkarinen
Koulutuspäällikkö
Nivala
Sähköistyminen ja autonomian lisääntyminen
Kone- ja autotekniikan alalla on viime vuosina tapahtunut merkittävää kehitystä. Kone- ja laiterakentamisessa merkittävin muutos on lisäävän valmistuksen eli 3D-tulostuksen tekniikoiden kypsyminen teollisiksi menetelmiksi. Kehitys on vauhdittunut myös muilla alueilla, kuten robotiikassa ja tekoälyn käytössä koneiden ohjauksessa ja tehokkuuden parantamisessa. Auto- ja työkonetekniikassa yksi merkittävimmistä innovaatioista ovat olleet sähköistyminen ja autonomian lisääntyminen. Sähköistymisen taustalla on tarve siirtyä päästöttömiin energiamuotoihin ja autonomian lisääntymisen taustalla on tarve parantaa liikkumisen turvallisuutta, ja tässä teknologian kehittymisen mahdollisuuksien tehokas hyödyntäminen.
Ennen pitkää teknologia mahdollistaa sähköisten koneiden ja autojen itsenäisen liikkumisen ilman ihmisen ohjausta. Kehitystyötä tehdään aktiivisesti myös muilla alueilla, kuten materiaalitekniikassa, jossa pyritään kehittämään uusia, kestäviä ja kevyitä materiaaleja koneiden ja autojen rakentamiseen.
Yleisesti on kysymys siitä, miten jatkossa toteutetaan ajoneuvojen ja työkoneiden voimansaanti siten että kestävän kehityksen periaatteet toteutuvat, ja näiden laitteiden suorituskyky paranee. Akkutekniikka näyttäisi olevan vain osaratkaisu, ja raskaassa liikenteessä ja työkoneissa todennäköisesti tullaan jatkossa hyödyntämään synteettisesti ja päästöttömästi valmistettuja nestemäisiä ja kaasumaisia polttoaineita (vihreä vety, bio-metanoli, yms).
KATI-hanke vastaa alueen yritysten tarpeeseen saada uutta osaamista, ratkaisuja ja ideoita Pohjois-Pohjanmaan metalli, kone- ja autotekniikan yritysten kehittämiseen ja uudistamiseen liittyen ajoneuvojen ja työkoneiden tulevaisuuden käyttöenergioihin, voimalinjoihin ja sähköistymiseen sekä liikkuvien laitteiden autonomisointiin. Hanke vastaa myös alueen auto- ja työkonetekniikkaa opettavien oppilaitosten tarpeeseen saada ajanmukaistettua ja täydennettyä sähköistykseen ja autonomiseen toimintaan liittyviä oppimisympäristöjä.
JEDU toteuttaa ja testaa käytännössä maataloustraktorin autonomisoinnin hankkeen aikaisten kasvukausien aikana tehtävissä peltotöissä, yliopiston suunnitelmien perusteella sähköauton rungon rakentamisen ja kahden auton autonomisoinnin Nivalassa ja Haapavedellä, sekä toteuttaa ja testaa muuntuvan autonomisen pientyökoneen Kalajoella. JEDU hyödyntää autojen ja työkoneiden rakentamisessa konsortion muiden osallistujien tuottamia rakenneosia.
– Oulun Yliopisto, päähankkeen toteuttaja
– Centria-ammattikorkeakoulu Oy, osahankkeen toteuttaja
– Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä, osahankkeen toteuttaja
– Koulutuskuntayhtymä Brahe, osahankkeen toteuttaja
– Koulutuskuntayhtymä OSAO, osahankkeen toteuttaja
– Oulun Ammattikorkeakoulu Oy, osahankkeen toteuttaja
210 105 euroa, rahoitus: 70 % Pohjois-Pohjanmaan liitto, 30 % JEDU
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin.
Lue lisää Evästekäytännöt -sivulta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.