JEDUn opiskelija Otso Karakorpi eteni Uskalla Yrittää -kilpailun finaaliin
Pikseligrafiikkakorttipeli vakuutti tuomariston Oulun aluekilpailussa

Media-alaa JEDUn Siikalatvan yksikössä opiskeleva Otso Karakorpi selvitti tiensä Uskalla Yrittää -kilpailun finaaliin. Karakorpi osallistui Oulussa 19. helmikuuta järjestettyyn aluekilpailuun, jossa palkittiin Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin kiinnostavimpia nuorten harjoitusyrityksiä (NYT-yrityksiä). Oulun tapahtumaan osallistui lähes 50 yritystä ja yli 60 nuorta alueen eri oppilaitoksista. Helsingissä huhtikuun lopulla järjestettävään kansalliseen finaaliin selvitti tiensä viisi yritysideaa, joista yksi oli Karakorven pikseligrafiikkakorttipeli.
Palkintoraati kehui parhaaksi tuotteeksi valittua Rumppa Studio NYTiä raikkaaksi liikeideaksi, joka tuo ihmiset yhteen. Karakorpi keräsi kiitosta myös vihkiytymisestä asialleen. Tuotekehityksen kautta prototyypiksi jalostunut peli herätti positiivista huomiota. Tuotteelle on selkeä kohderyhmä ja sille on mietitty jatkotuotanto sekä luotu selkeä hinnoittelu.
Oulusta kotoisin oleva Karakorpi kertoo, että hänen luoma korttipeli perustuu venäläiseen rulettiin, jossa pelaajat aloittavat kolmella elämällä ja elossa selviytyvä pelaaja voittaa.
– Alun perin korttipelin teemana oli länsimäinen pimeä metsä. Inspiraation korttipeli sai pelistä ”Inscryption”. Pelin voi nähdä länkkäriteemaisena, mutta ideana on edelleen pimeä metsä.
Karakorpi mainitsee, että hän sai idean korttipeliinsä Buckshot Rulette -peliin liittyneestä videosta.
– Mietin, että saman idean voisi tehdä korteilla. En saanut nukuttua ennen kuin kirjasin sen ylös. Seuraavana päivänä aloin työstämään peliä.
Peliä Karakorpi on suunnitellut ja kehittänyt sekä opintojensa aikana että vapaa-ajallaan.
– Kotona piirsin ja suunnittelin kortit. Koulussa lisäsin tekstit ja muutin tiedoston painomuotoon. Yritysideakilpailun Tapio tiesi tyypin painotalolta, joka pystyisi painattamaan kortit. Tapio antoi minulle korttipakan joululahjaksi. Olen kysynyt JP-Painolta tarjousta viimeistellystä korttipakasta.
Karakorpi osallistui aikaisemmin myös JEDUn sisäiseen yritysideakisaan, joka toteutettiin VAU!START+ -hankkeen puitteissa. Molempiin yritysideakilpailuihin hän osallistui hieman yllättäen.
– Olin jäljessä opinnoissa, kun opettaja tuli kertomaan yrittäjyyskurssista, josta voisi saada puuttuvia opintopisteitä. Yrittäjyyskurssin opettaja kertoi NYT-yrittäjyyskisasta ja kysyi, haluanko osallistua. Mietin, että ”toki”. JEDUn oman yrityskilpailun osalta kävi niin, että satuin olemaan luokassa, kun VAUSTART-kisasta puhuttiin toiselle ryhmälle ja päätin osallistua.
Vaikka Karakorven korttipeli on saavuttanut menestystä kilpailuissa, se ei ole tulevalle media-alan ammattilaiselle tärkein asia.
– Voittaminen ei ole tavoitteena, mutta haluan levittää korttipeliä vielä lisää. Yleinen tavoitteeni on saada peli valmiiksi ja myyntiin, jotta minun ei tarvitse miettiä sitä enää.
Kilpailujen ansiosta korttipelin kehitys eteni rivakasti eteenpäin.
– Yrittäjyyskilpailuista sain palautetta ja käsitystä pelin kohderyhmästä. Uskalla Yrittää – tapahtuma puski minua kirjoittamaan peliin säännöt ja sain idealleni vahvistusta sen saaman huomion ansiosta.
Valmistumisen jälkeen Karakorpi ei sulje pois mahdollisuutta ryhtyä yrittäjäksi.
– Ideaalitilanne on sellainen, että voin tehdä jotain, mikä minua kiinnostaa, ja että minulle maksetaan siitä